5 narzędzi do organizacji pracy z domu

Bardzo często osobom pracującym na etacie, z biura, praca w domu wydaje się, wbrew pozorom, dosyć trudna. No bo niby fajnie – można siedzieć cały dzień w piżamie, nie trzeba wychodzić na autobus czy tramwaj, nie ma znaczenia jaka jest pogoda na zewnątrz, w międzyczasie można wstawić pranie, ugotować obiad i tak dalej, i tak dalej. Ale z drugiej strony pojawia się pytanie, jak zmotywować się do pracy w miejscu, które kojarzy nam się raczej z odpoczynkiem i gdzie nie mamy nad sobą nikogo, kto widzi, czy pracujemy, czy się obijamy.

Nie raz na to, że pracuję w pełni zdalnie słyszę w odpowiedzi „Ja bym tak nie mógł”, „Spałbym do późna i ciągle oglądał seriale”, „Ciężko byłoby mi się samemu zmotywować do pracy”, „Ciągle coś by mnie rozpraszało”.

Praca z domu w ostatnich dniach stała się dla wielu z nas, również tych pracujących na co dzień z biura, rzeczywistością – niekiedy niechcianą, lecz konieczną. W związku z tym w dzisiejszym poście chciałabym przedstawić ci kilka aplikacji i programów, które na co dzień pomagają mi w motywowaniu się do pracy oraz jej dobrej organizacji. Mogą okazać się również przydatne w kwestiach niezwiązanych z pracą. Zapraszam 🙂

Nozbe

Jeżeli jesteś osobą, która lubi odhaczać lub wykreślać z listy wykonane zadania, to jestem pewna, że to narzędzie ci się spodoba. Nozbe to właśnie takie listy, do których nie potrzebujesz kartki papieru ani długopisu, wystarczy komputer czy też smartfon. U mnie program ten sprawdza się całkiem nieźle, bo gdy jeszcze używałam papieru do zapisywania spraw, które mam do zrobienia, ciągle gdzieś te notatki gubiłam. Część rzeczy miałam zapisanych w kalendarzu, część na karteczkach samoprzylepnych, jeszcze inne gdzieś na oddzielnych kartkach. Nozbe pomogło mi pozbyć się chaosu w tej kwestii i w dłuższej perspektywie pewnie zaoszczędzić co najmniej jedno drzewo. 😉 Program ten pozwala nie tylko tworzyć listę zadań na dany dzień, ale także przypisywać je do kategorii czy projektów oraz udostępniać swoje listy zadań i współdzielić projekty z innymi użytkownikami. Sprawdzi się zatem również przy organizacji pracy w zespole. Podstawowa wersja Nozbe jest darmowa, natomiast w wersji płatnej otrzymujesz dostęp do rozszerzonych funkcji narzędzia.

Technika Pomodoro

To tak naprawdę nie program, lecz metoda pomagająca podzielić dłuższy czas pracy na mniejsze jednostki, standardowo trwające 25 minut. W takim czasie jesteśmy w stanie maksymalnie skupić swoją uwagę na tym, czym aktualnie się zajmujemy. Metoda Pomodoro sprawdzi się nie tylko w pracy, lecz również podczas nauki języków, pisania tekstów na bloga czy przy jakimkolwiek innym zadaniu wymagającym od nas dłuższego skupienia. Spędzenie na jednym zadaniu ciągiem 2 godzin może wydawać się zniechęcające, jednak, gdy podzielimy ten czas na cztery 25-minutowe segmenty, zadanie takie staje się od razu o wiele bardziej przyjazne i przestaje nas przerastać.

W praktyce metoda ta polega na tym, że pracujesz przez 25 minut, następnie przysługuje ci 5 minut przerwy – w tym czasie możesz pójść do toalety, przygotować sobie coś do picia, przespacerować się po mieszkaniu, porozciągać mięśnie – gdy przerwa się kończy, od razu wracasz do wykonywanej wcześniej pracy. Po czterech takich seriach przychodzi czas na dłuższą przerwę, która trwa 15 minut.

Do stosowania tej metody w zasadzie nie potrzebujesz żadnego specjalnego programu, wystarczy zwykły stoper w telefonie, jednak ja zazwyczaj korzystam z tej strony. W ten sposób nie muszę wpisywać czasu, tylko wybieram, czy akurat mam czas pracy, krótką przerwę czy długą przerwę.

Timeneye

Trafiają się czasem takie zadania, które wymagają obliczenia, ile czasu poświęciliśmy na jego wykonanie. Jeśli chodzi o branżę tłumaczeń, to zdarza się, że korekty tekstów wykonuje się właśnie na godziny. W takich przypadkach doskonałym pomocnikiem będzie program Timeneye. Działa on nie tylko jako swojego rodzaju stoper, lecz pozwala również na tworzenie projektów i śledzenie, ile czasu poświęciliśmy na dane zadanie w wybranym okresie. Poszczególnym zadaniom lub kategoriom zadań możemy przydzielić różne kolory, dzięki czemu szybko rzucając okiem na naszą tablicę, od razu wiemy, ile czasu poświęciliśmy na konkretne zajęcia w danym dniu czy tygodniu. Mi osobiście Timeneye pomogło zdać sobie sprawę z tego, ile czasu tak naprawdę przeznaczam na wybrane czynności. Mamy tendencję do przeceniania czasu spędzanego zwłaszcza na zadaniach, które nie za bardzo lubimy lub są dla nas trudne. Z Timeneye będziemy wiedzieć, czy faktycznie z czymś walczyliśmy przez kilka godzin, czy w rzeczywistości zajęło nam to 20 minut i jedynie wyolbrzymiamy.

Mi Timeneye pomaga również w budowaniu i utrzymywaniu dobrych nawyków. Jeśli postanawiam sobie trenować, powiedzmy, cztery razy w tygodniu po minimum 30 minut, to jeśli śledzę ten czas w Timeneye, od razu wiem, jak mi idzie. Podobnie jestem w stanie szybko sprawdzić, ile czasu w danym tygodniu poświęciłam na naukę wybranego języka obcego. Włączenie i wyłączenie stopera w Timeneye zajmuje dosłownie sekundę, a jego systematyczne i konsekwentne stosowanie przynosi naprawdę fajne rezultaty i pomaga efektywniej wykorzystywać czas w ciągu dnia.

OneNote

To absolutnie uniwersalne i moim zdaniem najlepsze narzędzie do notowania. Używam go do tworzenia przeróżnego rodzaju notatek – od pomysłów na wpisy na bloga, przez plany życiowe, dziennik treningowy, listy przeczytanych książek, listy rzeczy, które zawsze pakuję na podróż aż po zapisywanie ciekawych przepisów kulinarnych. Wszystko można tam łatwo uporządkować korzystając z oddzielnych notesów, sekcji i stron. Jeśli masz na swoim komputerze zainstalowany pakiet Microsoft Office to z pewnością zawiera on również OneNote’a. Można w nim nie tylko pisać, ale także rysować, zakreślać, zapisywać pliki, dodawać obrazy i tabele. Również jest dostępny zarówno na komputer jak i na telefon, a synchronizacja przebiega szybko i płynnie. Jak dla mnie jest to zdecydowanie najlepszy cyfrowy notatnik.

News Feed Eradicator

Pewnie zdarza ci się, że w czasie pracy otwierasz Facebooka w konkretnym celu, aby coś sprawdzić lub napisać do kogoś w konkretnej kwestii. Jednak po otwarciu strony pierwsze, co widzisz to główna tablica z nowościami. Sama muszę się przyznać, że nie raz wchodzę na Facebooka właśnie, żeby na przykład zrobić coś na fanpage’u, po czym coś innego z tablicy przyciąga moją uwagę i po pewnym czasie orientuję się, że zupełnie zapomniałam, co miałam zrobić i kompletnie oderwałam się od pracy! W takich chwilach na pomoc przybywa specjalne rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome pt. News Feed Eradicator for Facebook. Dzięki niemu zamiast wpisów wszystkich znajomych na tablicy przeplatanych reklamami wszelkiej maści, zobaczysz inspirujący cytat. Wtyczka blokuje tylko tablicę, co oznacza, że wchodząc na konkretną grupę, fanpage czy osobę, posty będą wyświetlać ci się normalnie. Jej głównym celem jest zapobieganie bezmyślnemu scrollowaniu tablicy, które, jak pewnie większość z nas miało okazję przekonać się na własnej skórze, potrafi zabrać mnóstwo czasu. Wtyczkę możesz oczywiście szybko dezaktywować, na przykład na weekend. Tylko nie zapomnij jej z powrotem włączyć w poniedziałek rano! 😉

***

Oczywiście, każdy z nas ma trochę inny styl pracy i preferencje. Być może przedstawione przez mnie narzędzia okażą się dla ciebie pomocne, a może będą ci tylko przeszkadzać. Warto jednak spróbować przetestować je na sobie. Możliwe, że akurat tobie potrzebne będą innego rodzaju pomoce. Dobrze jest zacząć poszukiwanie rozwiązań od uświadomienia sobie i szczerego przyznania się przed samym sobą, co najbardziej nas rozprasza lub nam przeszkadza podczas pracy zdalnej. Następnie można przejść do poszukiwania rozwiązań już na te konkretne, stwierdzone problemy.

A Ty korzystasz z jakichś programów, aplikacji lub wtyczek, które pomagają ci skupić się na tym, co masz do zrobienia? A może wcale tego nie potrzebujesz i potrafisz się ot tak sam z siebie zmotywować? Chętnie poznam twoje sprawdzone metody i tricki na pracę w domu!

Trzymajcie się zdrowo,

Agata

4
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Agata TurekFiszkiem Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Fiszkiem
Gość

Zaciekawił mnie News Feed Eradication oraz Timeneye… Chyba wkrótce wypróbuję, zwłaszcza, że właśnie zaczął mi się nowy semestr na studiach i już czuję, że tonę 😉